fredag 1. april 2011

something old, something new...

...something borrowed, something blue, and a sixpence in your shoe!
men hva betyr det egentlig?

Det var rundt år 1900 at dette ordspråket oppsto.
Det er opprinnelig en britisk skikk.
Skikken skulle være lykkebringende!
Ofte var kronen gammel, undertøyet nytt, kjolen lånt og strømpebåndet blått.
Det gamle skal være minne om det som har vært,
Det nye om det som bruden trer inn i,
Det lånte er for å beholde sine venner
Det blå symboliserer håpet.
Mynten skal helst være fra året bruden ble født.
(nå har mynten blitt byttet ut med ris eller konfetti på kirketrappen.)

Et bryllup kan ikke holdes
Mandag, onsdag eller fredag, da blir ikke paret lykkelig...
Ved dobbelt bryllup blir bare det ene paret lykkelige.
Juni ses på som en heldig måned å gifte seg i,
fordi måneden har navnet etter den romerske gudinnen for kjærlighet og ekteskap!
Påskebryllup bringer uhell,
To søsken kan ikke gifte seg samtidig, da blir begge ulykkkelige.

En brud som syr sin egen kjole, vil gråte like mange tårer som hun syr sting,
ingen kan gå mellom brydeparet på vei til kirken
den som svarer JA høyest blir den som bestemmer i ekteskapet
brudeparet skal stå så nære hverandre som mulig under vielsen, da blir ekteskapet langt og lykkelig!

Alt dette lærte jeg i går kveld,
Tanten min var på besøk på onsdag og hadde med det nye bryllupsmagasinet til meg!!!
Når jeg begynte å lese dette tenkte jeg at dette har jeg lurt på før, men ikke surret meg til å finne ut av!
Nå har jeg delt litt gammel tradisjon med dere:o)

GOOOOOOD HEEEELG


2 kommentarer:

  1. Det er gøy å finne ut bakgrunnen av endel skikker :o) Så får du se hva du husker på den store dagen ;o) Husk i hvert fall å svare et HØYT ja! Hi-hi...

    SvarSlett
  2. Håper ikke mennene finner ut at man skal si ja høyest, kan bli slitsomt med brølekonkurranse under vielsen :D

    Morsomt i alle fall, jeg må vel lære meg en ting eller to om byllup snart jeg og.

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...